‘प्रणालीमा प्रजातन्त्र र पात्रमा राजा उत्तम’

 

प्रणालीमा प्रजातन्त्र र पात्रमा राजा उत्तम

भुवन खत्री, स्नातक प्रथम, वर्ष रो. नं. १८ ॥



देशमा अहिले जुन नाजुक दृष्य ,  त्यसको प्रत्यक्ष सबैभन्दा बढी प्रभाव युवामा युवालाई आफ्नो चिन्ता छँदैछ, देशको चिन्ताले झन् पिरोलेको युवा यति चिन्तित निराश छन्, जति अरु छैनन् हुन देशका नागरिक भनेका साना बालक पनि हुन्, महिला, बृद्धबृद्धा पनि हुन् । बालबालिकाकालाई देश बनोस् या नबनोस्, के आवश्यकता ! बृद्धबृद्धाका लागि उनीहरुका  पालाभन्दा त बनेको छ नि देश । त्यसैले यो समूह त्यति निराश र चिन्तामा छैन । छ त केबल युवा । ऊ वेरोजगार छ, उसलाई देशको अस्थिर राजनीति, कुशासन, भ्रष्टाचार र अर्थ-संकटले अत्याएको छ । यस्तोमा उदयमान पार्टी नेतृत्वको कामले केहि आशा जगाएको आँकलन गर्न सकिन्छ ।

आजको युवाले के सोच्छ ? युवा  सरकारप्रति कत्तिको सन्तुष्ट छन् ? युवाको अपेक्षा के छ सरकारप्रति र पूरा कति भए ? के विदेशिने एउटै उपाय  हो बाँच्नलाई ? आशाको कुरा के छ देशमा ?

यी र यीसँगै हाम्रो शैक्षिक विषय र युवाकेन्द्रित छ कृष्णराज भट्टसँगको संवाद । संवादले देशको वर्तमान परिस्थितिमाथि युवाको दृष्टिकोण बुझ्ने प्रयत्न गरेको छ ।

कृष्णराज भट्ट विकट बैतडीको दोगडाकेदार गाउँपालिका- ३ मा जन्मिएर आधारभुत शिक्षा त्यहिँ र त्यसपछिको शिक्षा कैलाली बहुमुखी क्याम्पसमा सकेर हाल काठमान्डौँको रत्नराज्यलक्ष्मी क्याम्पसमा पत्रकारिता र राजनीतिशास्त्र अध्ययन गर्दैछन् । सानोमा सोझो तर तीक्ष्ण बुद्धि भएका कृष्ण दस कक्षासम्म प्रथम भएको बताउँछन् । स्कुल र कलेजका बोल्ने प्रकृतिका कार्यक्रममा भाग लिन कहिल्यै टुटेन । प्लस टुमा क्याम्पसको आफ्नै रेडियोमार्फत समाजसँग जोडिएको अनुभव छ उनीसँग । सुदुरपश्चिमबाट दुर काठमान्डौँ आएको वर्षदिन पनि बितेको छैन । सपनै सपनाको सहर राजधानी उनका लागि अपरिचय भए पनि सुदुरपश्चिममै रहेर समाजबारे र राष्ट्रबारे थुप्रै चिन्तन गरेका छन् । संवादकै एक प्रसंगमा उनले सुनाएका छन् – ‘कहिलेकाहिँ त देशबारे बढि चिन्ता गरिन्छ । यति गरिन्छ कि नभनौँ ।

उनै कृष्णराजसँग मैले (भुवन खत्री) गरेको संवादको सम्पादित अंश यहाँ प्रस्तुत छ:

बाल्यकाल 

बाल्यकाल सम्झनुहोस् न । कस्तो थियो स्वभाव र पढाइ ? संघर्ष र सम्झिराख्ने केहि किस्सा छन् ?

स्वभावत: म सोझो  थिएँ सानोमा । यति सोझो कि सायद मजति सोझो कोहि थिएन गाउँमा । कसैले भनेको सानो कुरामा रोइहाल्ने बच्चाजस्तो स्वभाव । त्यसैले मलाई बच्चै सम्झेर गालि कम गर्थे । स्वभाव सोझो भए पनि तीक्ष्ण बुद्भिको भन्थे सबैले । यसैले पढाइमा अब्बल नै हो । कक्षा दशसम्म प्रथम नै भएँ । दुखजिलो पढियो । गाउँले जीवन गोठालो, हिलो-धुलो, वनपाखा, खोला-खोल्सा, घाँस-दाउरा, कुटो-कोदालो वा खेतीपाती यहि नै त हो । मेरो बाल्यकाल पनि यस्तैमा बित्यो । संघर्ष भन्नु नै यहि त हो एउटा गाउँले केटोका लागि । पढाइकै कुरामा, सुरुमा पढ्नलाई पुराना किताब हुन्थे, दाजुदिदीका । इन्टरनेटको सुविधा गाउँमा अहिले त छैन भने झन् त्यतिखेर कहाँ हुनु ! थिएन ।

सम्झिराख्ने रमाइला किस्सा त कति छन् कति । हामी गोरु बाख्रा चराउँन जान्थ्यौँ । जाँदा बाख्रालाई खुवाउन मकै लगेको हुन्थ्यो । वनमा गाउँतिर त प्रशस्त ‌ओडार हुन्छन् । झरी परेको बेला हामी ओडारमा बसेर बाख्रालाई ल्याएको मकै भुटेर खान्थ्यौँ । खुब रमाइलो हुन्थ्यो । अनि साथीहरुसँग उखु चोरेर खाएको पनि सम्झना छ ।

लक्ष्य चाहिँ के थियो र हो तपाईँको ?

मेरो लक्ष्य परिवर्तनशील रह्यो । तर लक्ष्य परिवर्तनशील हुनु राम्रो होइन । किनभने परिवर्तनशील लक्ष्यले टुङ्गोमा पुर्याउँदैन । दशसम्म पढ्दा इन्जिनियरको लक्ष्य थियो । त्यसपछि बिचमा सर्वेक्षकको सोँच राखियो । कैलाली बहुमुखी क्याम्पसमा प्लस टु मा सुरुमा यहि पत्रकारिता र राजनीतिशास्त्रमा भर्ना भएँ । तर आर्टस् पढेर के गर्छस् भन्ने धेरै भए । उनीहरुकै लहैलहैमा मैले आर्टस् छोडेँ र व्यवस्थापन पढेँ । व्यवस्थापन पढ्दा बैङ्कको जागिरे हुने हुटहुटी थियो । तर यो हुटहुटी पनि पुरा भएन । किनभने कोविडको समय बिचमा दुई वर्ष पढिएन । अहिले यहाँ आएर पत्रकारिता र राजनीतिशास्त्र पढ्दैछु । पढाइ यो भए पनि तत्कालको लक्ष्य निजामति कर्मचारिको छ ।

बैतडी

तपाईँको लक्ष्य पुरा होस्, शुभकामना । अब तपाईँको गृहजिल्ला बैतडीको कुरा गरौँ । बैतडीको भौगोलिक, आर्थिक, सामाजिक, ऐतिहासिक, हावापानी लगायत कुराबारे जानकारी गराउनुस् न !

बैतडीको क्षेत्रफल १५१९ वर्ग केमी । जनसङ्ख्या २ लाख ५० हजार । बैतडीको समाज अझैँ पिछडिएकै छ । भेदभाव, छुवाछुत, विभेद, कुरिति, अन्धविश्वास छैदैछ । समाजमा गरिबी छ । अभाव छ ।

बैतडी नाम कसरी रहन गयो भन्ने कुरामा एउटा कहावत छ । बैतडी जिल्लाको चारैतिर पहाडमा चार केदार छन्, दक्षिणमा ग्वाल्लेक केदार, पूर्वमा रौलाकेदार, उत्तरमा देउलेक केदार पश्चिममा ध्वज केदार । जुन आराध्यदेव महादेवका रुप हुन् भनिन्छ । यो चार केदार मध्ये ग्वाल्लेक केदार भएको पर्वतमा उबेला धेरै हावा चल्ने भएकोले पहाडको नामै वायुतडरह्यो । संस्कृत भाषामा यसको अर्थ हावा चल्ने ठाउँ हो ।  पछि यहि नामलाई उच्चारणमा अपभ्रंश भएर बायुतड हुँदै 'बैतडी' भन्न थालियो ।

बैतडीको सबैभन्दा होचो स्थान सर्माली ३९० र अग्लो कोटपेटरा २९५० । यो जिल्लाको पश्चिममा महाकाली नदीले भारतको सिमाना छुट्याएको सो नदीको पारिपट्टी भारतको उत्तराखण्डको पिथौरागढ जिल्ला पर्छ। यसको उत्तरमा दार्चुला, पूर्वमा बझाङ  डोटी एवं दक्षिणमा डडेल्धुरा जिल्ला पर्छन् नेपालका अमर सहिद दशरथ चन्दको जन्मभूमि यहि नै हो बाइसे, चौबिसे कालमा यो जिल्ला डोटी अन्तर्गत पर्थ्यो ।

 

हावापानीगत हिसाबले कस्तो ?

अनुकुल नै छ । हिउँदमा हिउँ पर्छ माथिल्लो बेल्टमा बढी तर हाम्रोतिर कमै पर्छ । समग्रमा मानवानुकूल स्वच्छ सफा ठिक्कको हावापानी छ ।

विकासको कुरा । विकासको स्थिति चाहिँ कस्तो छ

ऐतिहासिक हिसाबले धनि छ बैतडी । नेपालका अमर सहिद दशरथ चन्द जन्माउने जिल्ला हो । हुन त पाँचपटकसम्म प्रधानमन्त्री बने लोकेन्द्रबहादुर चन्द । तर पनि विकासका हिसाबले भर्खर बामे सर्दैछ बैतडी । गाउँमा सडक र विद्युत पुगेको धेरै भएको छैन । सडक कच्ची छ । विद्युत पुगेको दुई वर्ष भो । इन्टरनेट र टेलिफोन सेवा अझैँ सहज । कसैसँग फोन गर्नुपरे कि रुख कि पहाड चढ्नुपर्ने बाध्यता केहि घटे पनि अझैँ छ । मोबाइल फोनको प्रयोग फेसबुक चलाउन मात्र गरिन्छ ।

प्रविधिका कुरा

हो, म त्यसैलाई जोड्न खोज्दै थिएँ । फोनको प्रयोग गर्न  कहिले पाउनुभयो, कति कक्षाबाट ?

फोन पाएको ११ कक्षामा पढ्दा हो । तर यो मेरो हातमा भएको फोन चाहिँ १२ पढ्दा पाएको हुँ ।

यस विषयमा अनेक मान्छेका अनेक मत छन् । तपाईँका विचारमा मोबाइल अभिषाप कि बरदान ? प्रयोग कसरी गर्न सकिन्छ ?

मलाई चाहिँ दुबै हो लाग्छ । मोबाइल र सञ्चार प्रविधिले विश्व साँघुरिएको छ । सञ्चार र शिक्षा क्षेत्रमा यसको धेरै उपयोग गर्न सकिन्छ । नजानेको खोजिखोजि हेर्न सकिन्छ । प्रयोग गर्न जान्दा यो बरदान नै हो । नत्र अभिषाप नै हो यो । विशेषगरी बालबालिकामा मोबाइल लत यसरी बसेको छ कि उसमा मानशिक समस्याको प्रमुख कारण नै यहि बनेको छ । थुपै अप्रिय घटना यसकै प्रयोग गर्न नजान्दा भएका छन् । सुनिराखिएकै छ । त्यसैले मोबाइल बरदान र अभिषाप दुबै हो । तर यसको प्रयोगमा सचेत गराउने र चेतना जगाउँन जरुरी छ ।

युवामा मानशिक समस्या

म यसैमा मानशिक समस्यालाई नै जोड्छु । युवा पछिल्लो समय मानशिक समस्याबाट ग्रस्त देखिन्छन् । के लाग्छ कारण र जोगिने उपाय के होलान् ?

हो तपाईँले भनेको कुरा सत्य हो । मानशिक समस्या मात्र हैन त्यसको चरम बिन्दु आत्महत्यासम्म गर्ने पनि बढेको  छ । यसको कारण के हुन सक्छ भने दायित्व । दायित्व व्यक्तिगत र व्यक्तिइतरसमाजप्रतिको राष्ट्रप्रतिको । पारिवारिक असमझदारी अर्को कारण हुन सक्छ । सामाजिक समस्या जस्तै छुवाछुत भेदभाव आदि । युवा अवस्थामा प्रेमको कुरा आउँछ । मानशिक समस्यामा यो पनि एक कारण हुन सक्छ । धोका खाँदा वा बिछोडिनुपर्दा जोकोहि पनि एक समय मानशिक समस्यामै हुन्छ । वेरोजगारी एउटा कारण त छँदैछ सँगै देश छोडेर जाँनुपर्दा झन युवामा मानशिक समस्या बढेको देखिन्छ । यो बढ्नुमा अर्को अघि नै तपाईँले उठाएको मोबाइल पनि एक हो ।   

यी कारणले युवा डिप्रेस्ड छन् । तर यो एकैचोटी हुँदैन । सुरुमा अत्यधिक चिन्ता हुन्छ र पछि हुने हो डिप्रेसन । यसका लागि सुरुमा आफैँ सचेत हुने हो । सरकारको भूमिका आफ्नो ठाउँमा छँदैछ ।

देश र राजनीति

अब देशका बारेमा । मूल देशको राजनीतिका बारेमा । नयाँ दलको उदयलाई र देशको राजनीतिलाई कसरी हेर्नुभएको तपाईँले ?

सुरुमा म राजनीतिलाई फोहोरी खेलका रुपमा हेर्थेँ । यो त्यतिखेरको कुरा जतिखेर मेरा अग्रज इस्टमित्रले भन्नेगर्थे- तिमी विद्यार्थी जीवनमा राजनीति गर । तर आज धेरै पछि के थाहा भयो भने राजनीति आफैँ फोहोरी खेल होइन रहेछ फोहोरी त राजनीति गर्नेले बनाए । राजनीति त देश निर्माण गर्ने आधार रहेछ । योबिना त देश नबाँच्ने रहेछ । राणाकाल राजाकाल अझ परापूर्वकालमा देश अस्तित्वमा थियो र त्योसँगसँगै थियो राजनीति । त्यसैले राजनीति आफैँमा नराम्रो होइन तर पात्र नराम्रा हुन सक्छन् ।

र नयाँ पार्टीको कुरा गर्नुभो । नयाँ पार्टीकोबारेमा धेरै भन्न सकिन्न समर्थन असमर्थनको कुरा पनि अहिल्यै गर्न सकिन्न । किनभने नयाँ छन् उनीहरुको परिक्षणकाल सकिएको छैन ।

राजनीतिमा व्यवस्था र पात्र अलग विषय हुन् । पात्र सहि नभए व्यवस्था पनि सहि हुन सक्दैन भनिन्छ । व्यवस्था र पात्रमा कुन उत्तम तपाईँलाई ?

लोकतन्त्रको त विकल्प छैन । एउटै विकल्प भनेको निखारिएको लोकतन्त्र नै हो । व्यवस्थामा उत्तम व्यावस्था प्रजातन्त्र वा लोकतन्त्र नै हो । जनताले जनताका लागि र जनताद्दारा गरिने शासन हो लोकतन्त्र । तर अब्राहम लिंकनले लोकतन्त्रको यो परिभाषासँगै के पनि भनेका छन् भने यो भेडतन्त्र पनि हो । यो भनेको जनता सचेत छैनन् भने त्यो भेडतन्त्र हो । त्यसै सचेत जनतासहितको लोकतन्त्र अझ राम्रो । पात्र गलत छन् भने प्रजातन्त्रमा यो पनि व्यवस्था छ पात्र छान्ने । पात्र राम्रा छानौँ  न व्पवस्था त सहि छ नि ।

तर पछिल्लो समय राजतन्त्र व्यूँताउने प्रयास हुँदैछ नि । के भन्नुहुन्छ ?

राजतन्त्र भन्नासाथ खराब नजरले हेरिन्छ । होला व्यवस्था खराब होला एकतन्त्र वंशीय व्यवस्था होला । मन नपरेरै त्यसलाई फाल्न त्यत्रो संघर्ष भयो । तर कोहि पात्र यस्ता हुन्छन् जो सधैँ मनमा बस्न  सफल हुन्छन् । मलाई मात्र होइन सबै नेपालीलाई मनपर्छन तत्कालिन राजा महेन्द्र । मैले पढेअनुसार उनी निकै दयालु थिए रे आममान्छेसँग बस्न मनपर्थो रे उनलाई । उनैले स्थापना गरेका हुन् नेपालमा अहिले बन्द प्राय उद्योगहरु । महेन्द्रले काम नगरेका होइनन धेरै गरेका छन् । मलाई महेन्द्रले त्यतिखेर केहि नगरेको भए आज नेपाल जुन स्थितिमा छ त्यति पनि हुन्नथ्यो कि लाग्छ । त्यसैले प्रणाली वा व्यवस्थामा प्रजातन्त्र र पात्रमा मलाई राजा ठिक लाग्छ । त्यसैले राजनीतिमा पात्र र व्यवस्थाको ठुलो भूमिका हुन्छ ।

युवा

जतिजति युवा भइन्छ, देशको, समाजको चिन्ता हुने रैछ जिम्मेवारी थपिने तपाईलाई चाहिँ कत्तिको पिरोल्छ देश समाजको चिन्ताले ?

धेरै पिरोल्छ मात्र होइन हरेक युवालाई चिन्ता चिन्ताले जो देशबारे सचेत बुझेको उसले बढि चिन्ता लिन्छ । किनभने देशको हाल नै त्यस्तो छ । देशमै रोजगारी छैन रोजगारीका लागि विदेशिनु परेको छ । आर्थिक संकट छ देशमा । गरिबी छ । सबैतिर निराशैनिराशा । राजनीतिमा शिक्षामा अर्थतन्त्रमा समाजमा स्वास्थ्यमा । यो सब देख्दा कहिलेकाहिँ त यति चिन्ता हुन्छ कि नभनौँ । तर थोरै आशा दिने खालका काम भएका छन् पछिल्लो समय । राजनीतिमा नयाँ पार्टीको आगमनले र युवा सहभागिताले आशाको सन्चार गराएको भने छ ।

युवा विदेशिने लहड बढिराखेको छ पछिल्लो समय । तपाई आफुले चाहिँ विदेशिने सोँच छैन भन्नुभो । विदेशिने युवालाई चाहिँ के भन्नुहुन्छ ?

पहिलो त विदेश गए पनि स्वदेशै रहे पनि गर्ने देशकै लागि हो हामी युवाले । सकभर देशमै रहने प्रयास गर्ने हो । जानै पर्यो भने जाने तर त्यहाँ सिकेको कुरालाई देशमा लगानी गर्न सकियो भने राम्रो हुन्छ । विदेशिने कुरालाई दुई नजरबाट हेर्छु । एउटा विदेशिने रहर होइन बाध्यता हो । अर्को रहर हो । रहर कस्को भने जो नेताका सन्तान छन् । उनीहरु यश गर्न त्यहाँ जान्छन् । समुद्री तटमा पल्टिन जान्छन् । अरु कोहि पढ्न गएका छन् तर धेरै कामकै लागि गएका छन् । कामका लागि धेरै खाडिमा छन् । युरोप अमेरिका पनि छन् तर थोरै मात्र । यसका लागि सरकारले जसरी हुन्छ स्वदेशमै रहने वातावरण बनाइदिनुपर्छ । युवाको पनि प्रयास चाहिन्छ । विदेश गए पनि देशको माया चाहिँ नमार्नुस् भन्न चाहन्छु ।

देश बनेन भन्छन् । देश साँच्चै नबनेको हो त नबनेकै हो भने कसरी बन्छ देश समृद्ध आधार के के देख्नुहुन्छ ?

देश आफैँ बन्दैन । देश नबनेको होइन नबनाइएको हो । देश बनाउँछन् भनेर आश गरेकाले विश्वासघती निस्किए । जिम्मेवार र उत्तरदायी नेतृत्वको अभाव भयो । यी नेता र नेतृत्व फेर्नुपर्छ सहि र सच्चा छान्नुपर्छ । जनताले अब भोटको सदुपयोग गर्नुपर्छ र राजनीतिक अस्थिरता रोक्नुपर्छ । राजनीतिमा अब युवा आउनुपर्छ । युवाले नै समाज परिवर्तन गर्न सक्छ । परिवर्तन तल्लोस्तरबाट सुरु हुनुपर्छ र टोल समाजबाट । समाज समृद्ध भयो भने न देश समृद्भ हुन्छ । समृद्भ हुने अनेक आधार छन् । अनेक सम्भावना । कृषि पर्यटन र विद्युतमा मात्र सरकारले लगानी गर्ने हो भने देश समृद्ध बन्छ ।

समय सीमित छ । छोटो जवाफ चाहन्छु । जीवन के हो ?

जीवन गम्भिर विषय हो । कर्कलाको पानी भनिन्छ । त्यहि लाग्छ मलाई । अनि के लाग्छ भने जीवन भनेको अरुलाई केहि दिनलाई हो । अरुका लागि केहि गर्नु नै जीवनको ध्येय हो ।

अनि प्रेम ?

प्रेम अधुरो  तर गम्भिर शव्द लाग्छ । प्रेम र मायामा फरक छ । यो कसैप्रतिको निस्वार्थ समर्पण हो ।

र अन्तमा हामीले जोड्न छुटाएको देशको शैक्षिक कुरा । देशको शैक्षिक प्रणालीका बारेमा यहाँको धारण के छ ?

घोकन्ते शिक्षा प्रणाली हो हाम्रो देशको । विश्वविद्यालयमा राजनीतिक नियुक्तिले झन् खस्केको छ । यसको अन्त्य गर्नुपर्छ र सामुदायिक विद्यालय सुधारका काम गर्नु पनि छ । शिक्षालाई व्यवहारिक बनाउँनुछ ।

-२०८० चैत्र ११ गते प्रकाशित

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

यतिखेर मेरो गाउँमा

कविता, हावा-जीवन

माया चै लेऊ ल